Spændende hjul til elbiler

E-mobilitet stormer fremad. Nu tilbyder næsten alle kendte producenter fuldt elektriske biler i forskellige klasser. Mellemstore SUV'er er særligt populære i øjeblikket, også dem der kører på brændstof, hvorfor de tre mellemstore SUV'er fra BMW, Skoda og Volvo – velegnet til familier og daglig brug – passer lige ind og vil finde passende partnere i fælgene med høj bæreevne AEZ Porto (dark & black) og Panama (dark & high gloss), som er udviklet specielt til tunge e-biler.

 

Den komfortbevidste Skoda Enyaq

Det populære Skoda-mærke står for både teknisk og visuelt attraktive biler, gennemtænkt til daglig brug og et overordentlig godt pris-ydelsesforhold. Enyaq tager nøjagtig samme linje, idet den er en baghjulsdrevet mellemstørrelse SUV, der fås i forskellige størrelser batterier (52, 58 og 77 kWh), mens WLTP-rækkevidden varierer mellem 362 og 541 km. Enyaq kombinerer flot plads med bytilpasset smidighed og god langdistancekomfort.

Det solide udseende af den tjekkiske to-tonner forstærkes yderligere af AEZ Porto-fælgen med krydseger, som er et perfekt match til e-biler af denne kaliber. Fælgens design er klassisk to-tonet (gunmetal/frontpoleret) eller moderne (matsort), dimensionerne spænder fra 18 til 21 tommer. Takket være de respektive VTA- og ECE-godkendelser kan Porto bruges problemfrit, især til elektriske (BEV), hybrid (HEV) og plug-in hybrid (PHEV) biler.

Kabinen på den 4,64 meter lange Enyaq har et generøst layout, bagagerummet kan sluge op til 1710 liter, hvis sæderyglænet er foldet. Med fem passagerer ombord er der stadig plads til mindst 585 liter. Betjeningen er state-of-the-art, med en central touchskærm og de VW-kendte skydere, mens Apple CarPlay eller Android Auto forbinder mobiltelefoner og infotainment ombord.

Den dynamiske BMW iX3

iX3, beskrevet af BMW som deres elektriske version af den succesrige X3 SUV-linje, er lidt større end Skoda Enyaq. Den berømte, dynamiske X3 med høje siddepladser har videregivet sine gener til den fuldt elektriske iX3, hvilket er eksemplificeret ved den adaptive affjedring, der går fra komfortabel til sporty ved et tryk på en knap og sænker tyngdepunktet, sammenlignet med benzinversionen, med 7,5 cm. iX3 har en maksimal effekt på 210 kW (286 hk) leveret af et 80 kWh batteri. Som et resultat deraf kan e-BMW, der vejer over 2,2 tons, vise nogle meget dynamiske bevægelser.

Den krydsegede Panama-fælg fungerer som en bro mellem det dynamiske udseende og et ekstra hårdt indtryk, med dens førsteklasses finish, der harmonerer meget med den højmoderne mellemstore SUV iX3. Den høje bærebelastning på 1025 kg passer perfekt til både premium SUV'er og BEV'er. Med en ECE-godkendelse på slæb kan 20-tommer Panama monteres uden syn af bilen.

Med en længde på 4,73 meter og en bagagerumsvolumen på mellem 510 og 1560 liter har passagerer og bagage masser af plads i den meget individuelt justerbare kabine. Standardsæderne holder fører- og forsædepassagerens krop på plads. Adskillige hjælpesystemer øger sikkerheden, og da navigationen og den smarte fartpilot er sammenkoblet, styrer iX3 sin energi rigtig godt.

 

 

Den selvsikre Volvo XC40 Recharge Pure Electric

Volvo har også accepteret udfordringerne ved e-mobilitet og planlægger at sælge omkring halvdelen af ​​sine biler som fulde BEV'er i 2025, begyndende med XC40, som også er på SUV-midtbanen og vejer omkring 2,2 tons. Med sit udprægede "svenske" design adskiller den sig lidt fra konkurrenterne, og med en ekstra bagakselmotor fås XC40 også som firehjulstræk. Den har en maksimal effekt på 300 kW (408 hk), hvilket garanterer en sikker køreydelse.

 

Med en vægt på 2,2 tons stiller selv den elektriske Volvo XC40 særlige krav til hjulenes bæreevne, som ubesværet bliver mødt af AEZ Panama dark med en belastning på 1025 kg. Den konkave krydseger med dobbelttonet finish i gunmetal frontpoleret i 19 tommer kan bruges uden registrering på grund af ECE-godkendelse.

 

Det yderst behagelige indvendige rum i XC40 har rigelig plads til passagerer og bagage, de brugte materialer lever op til deres førsteklasses løfte. Batteripakken på 78 kWh siges at klare op til 428 km efter WLTP, som en speciel funktion kan BEV-ejere bestille en koblingsenhed direkte fra Volvo, så de kan trække deres bådtrailer eller mobilhome (op til 1500 kg).