Alcar

TPMS -
Tire pressure
monitoring system

TPMS I OE KVALITET

FREMTIDENS TPMS HEDDER ALCAR!

Siden slutningen af 2014 har det været obligatorisk at montere dæktrykskontrolsystemer (TPMS) på alle nye personbiler, så det er der ikke noget nyt i. Helt nyt er dog det faktum, at ALCAR tilbyder en ny og markant forbedret generation af TPMS-sensorer til eftermarkedet for personbiler.

I det følgende kan du læse om, hvad de fire bogstaver TPMS handler om i detaljer, og hvilken slags omfattende TPMS-support, du kan forvente som ALCAR-forretningspartner.

GRUNDLÆGGENDE TPMS

HVAD ER TPMS?
TPMS står for "Tyre pressure monitoring system" - På dansk: Dæktryksovervågning. Det er et system der er indbygget i alle biler produceret efter 2014, som overvåger dæktryk. Man skelner imellem to typer af TPMS; Direkte og Indirekte.

Direkte TPMS indebærer at der sidder en sensor i hvert hjul, som kommunikerer med bilen. Et Direkte TPMS system kan ofte fortælle tryk og temperatur i det enkelte hjul. Et Indirekte TPMS system hænger sammen med bilens ABS system. Herved kan systemet på baggrund af ændret rulleomkreds siger at et eller flere hjul har mistet tryk. Dette system kan ikke vise trykket i det enkelte hjul.

TPMS har fire funktioner:

  • At øge sikkerheden igennem forbedret vejgreb, mere stabil styring og kortere bremselængde
  • At forebygge øget brændstofforbrug der kan forekomme ved forkert dæktryk
  • At forebygge foirkert slid på dækkene - og dermed øge levetiden
  • At reducere CO2 udledning igennem lavere brændstofforbrug og længere levetid på dækkene
TPMS & HJULSKIFT

Hvis du skal have nye fælge til din bil, skal du huske at tænke over om bilen har TPMS.

Hvis din bil allerede er udstyret med TPMS, skal du finde ud af om det er direkte eller indirekte.

Hvis den er udstyret med indirekte TPMS, kan du læne dig tilbage og intet yderligere foretage dig, da udskiftning af fælgene ingen indflydelse har på din bils TPMS system.

Hvis din bil er udstyret med direkte TPMS, bør du overveje følgende når du køber nye fælge:
1. Overholder dit valg af fælg alle krav til montering af TPMS sensorer?
2. Da teknologien omkring TPMS er temmelig kompleks, anbefaler vi at du rådfører dig med en forhandler af TPMS, der er udstyret med den rette viden, og de rette værktøjer til at servicere dig. De står klar til at besvare ethvert spørgsmål du måtte have.

Siden 2012 har alle ALCAR fælge været forberedt på TPMS sensorer, og al relevant information herom er beskrevet i TÜV certifikaterne.

TPMS EKSPERTVIDEN

TEKNISKE DETALJER OG TPMS SYSTEMERS INDFLYDELSE PÅ SERVICE OG VEDLIGEHOLDELSE


Hvad er forskellen på direkte og indirekte systemer?
Ved direkte TPMS, måler sensoren i hjulet det aktuelle tryk. Denne information overføres til bilens computer via et radiosignal. Afhængig af bilproducenten kan denne information så vises i bilens display, således at man hele tiden kan se det aktuelle tryk i hvert enkelt hjul. Nogle biler har dog ikke denne facilitet, men giver blot en advarsel når/hvis et dæks tryk falder til under det forventede.
Indirekte systemer fungerer ved at bilens ABS system overvåger hjulenes indbyrdes omdrejningshastighed. Opstår der en forskel, antager systemet at det skyldes tryktab i ét eller flere hjul, og dermed tændes TPMS lampen. Derudover måler systemet også på flere dæktryksrelaterede vibrationer. Ændringer i disse indikerer også tryktab og igen vil TPMS lampen blive tændt.

Fordele og ulemper ved de forskellige systemer
Direkte TPMS kan desuden registrere det enkelte hjuls position samt fortælle om tab af tryk selvom bilen holder stille. Derudover kan nogle bilmærkers computer også fortælle om tryk i reservehjulet. Desværre medfører systemet også højere omkostning, da alle hjul; Sommer-, vinter- og reservehjul alle skal have en sensor monteret. 

Indirekte TPMS, er væsentlig mindre præcist, da det hverken kan registrere temperatur, tryktab ved stilstand eller hjulets position. Derimod er det noget mere enkelt og medfører færre omkostninger at foretage hjulskift, da der ikke skal en sensor i hvert hjul.

Hvilken indflydelse har TPMS på service og vedligeholdelse? 
Brugen af TPMS giver nye udfordringer for både ejeren af bilen og de værksteder der servicerer den:

Bilejere kan ikke længere "bare" skifte imellem sommer- og vinterhjul, da direkte TPMS systemer kræver en genlæringsprocedure når der sættes andre sensorer på bilen. Og ofte medfører dette at der skal bruges et specielt TPMS værktøj (håndholdt computer/scanningsapparat), som dog er standard på de fleste værksteder. Desuden vil de fleste værksteder også investere i uddannelse af deres personale samt i ekstra udstyr.

Kan jeg selv skifte hjul når min bil har direkte TPMS? 
Hjulskift er generelt et sikkerhedsspørgsmål, som i bund og grund kræver ekspertviden udi i vurdering af dækkenes tilstand, brugen af korrekt tilspændingsmoment, afballancering o.s.v. Dette uanset om bilens TPMS kan genlæres uden specialværktøj. Derfor anbefaler vi altid at hjulskift foretages af værksteder med erfaring og udstyret til dette.

Tekniske udfordringer ved direkte TPMS systemer: 

  • Hvis sensoren flyttes til en anden fælg, skal ventil og pakning udskiftes
  • Ved hjulskift eller skift af hjulenes position, skal der udføres genlæringsprocedure efter bilfabrikantens anvisninger
  • Ved dækskifte bør batteristanden af sensorerne kontrolleres


Min bil har ikke TPMS. Skal jeg eftermontere det? 
Hvis bilen er produceret efter EU-direktivets ikrafttrædelse, vil der allerede være installeret enten direkte eller indirekte TPMS - Ellers kan bilen ikke typegodkendes indenfor EU.

Eftermontering af TPMS er IKKE obligatorisk.

ALCAR TPMS VIRKSOMHEDSLØSNING

TPMS – FIRE BOGSTAVER – ÉN LØSNING: ALCAR!

ALCAR tilbyder skræddersyede virksomhedsløsninger: Udover sensorer, tilbyder ALCAR også monteringsværktøj, diagnose og programmeringsværktøjer, service og reservedelskit samt ekspertviden til alle kunder og partnere. Ydermere kan du i ALCARs webshop finde vores TPMS konfigurator der giver dig en komplet digital support

Ydermere kan ALCAR med vores TPMS konfigurator i Webshoppen tilbyde optimal digital support. Under Medlemsdelen kan du f.eks. downloade lister med sensor og servicekit dele til enhver bil. Hermed har du et hurtigt online værktøj til at finde den helt rigtige TPMS sensor eller reservedel der matcher netop din bil. Desuden er der også direkte adgang til de, af bilproducenterne, definerede genlæringsprocedurer.

Komplekse udfordringer - enkle løsninger

Udover de nye sensorer, har ALCAR også, i samarbejde med BARTEC, verdens førende producent af TPMS-værktøjer, udviklet et nyt revolutionerende TPMS-værktøj; ALCAR TECH600. Med ALCAR TECH600, får værkstedet det aller ypperste værktøj på markedet lige nu. ALCAR TECH600 byder på flere spændende funktioner; Farvedisplay, WiFi, OBDII via Bluetooth, trådløs opladning og et ergonomisk kabinet. Navigér hurtigt igennem menuerne på dit eget sprog og modtag opdateringer via dit WiFi og din hverdag er allerede meget enklere. Læg dertil Automatisk genkendelse af sensorer, multi-programmering, integration med jeres ERP-system og en omfattende database med genlæringsprocedurer samt TRE års licens til opdatering.

ALCAR tilbyder desuden en opgradering der gør værktøjet i stand til at arbejde med flere af de største sensormærker på markedet.