Kør vinteren i møde med stil
I solens favntag nyder vi alle sommeren: dens varme stråler, badeglæder og selskabelige udendørsfester. Og din vogn stråler i al sin herlighed iført en pragtfuld sommerdragt med fornemt designede fælge.
Men desværre nærmer den kolde tid sig med sine mindre elskværdige følgesvende af vejsalt, dis, sne og is. Det forekommer måske fjernt, men det er på vej. Den kloge sjæl forbereder sig og agter ikke at vente med skiftet til vinterdæk, til den første sne daler. For det er ikke blot farligt, det indebærer også ren uro for dig, idet den almindelige anbefaling for perioden med vinterdæk på dine kærligt udvalgte sommerfælge strækker sig fra oktober til påske.
Godt beskyttet takket være SRC lakering
Normale alufælge kæmper for at modstå elementerne uden at blive beskadiget og vise tegn på ældning: deres skønhed svinder hurtigt. Men det behøver ikke at være sådan: DOTZ fælge modtager den perfekte anti-aldrende behandling gennem en særlig proces - SRC-lakeringen. Med denne kan du køre med din DOTZ drømmefælg selv i den kolde sæson og forblive stilfuld og trendy i sne og is.
SRC står for Salt- & Sol-Resistent-Lakering (Coating) og er en særlig proces, der gør din foretrukne fælg helt vinterklar. Nøglen her er, at lakeringen består af flere lag, der beskytter mod UV-stråling, vejslid som salt eller grus, og alderspåvirkning. Det første lag er en robust pulverprimer, der termisk fastgøres ved 210 grader Celsius. Ovenpå dette påføres et moderne vådmalinglag, der bærer farven. Efter en omhyggelig tørringsfase af dette lag påføres op til to yderligere lag af ultrahård klarlak - mission vinterbeskyttelse fuldført. Alle DOTZ fælge gennemgår denne proces. Uanset om du vælger en mørkere fælgvariant eller foretrækker en højglansfinish, ser din DOTZ fælg ikke kun robust ud, den står også imod det barske vintervejr.
Fremhæv en sporty vintergarderobe med DOTZ Spa dark.
Med den yderst dynamiske stil og det asymmetriske ti-egen design på DOTZ Spa dark fremhæver du din bils dynamik og viser din tilknytning til motorsport. Den fås i dimensioner fra 7,5x17" til 8x19" og er ideel til kompakte og mellemstore køretøjer. Takket være ABE kan den monteres på de fleste køretøjer uden yderligere registrering. Hvis Spa dark ikke passer til din smag, finder du masser af spændende alternativer for enhver præference og køretøjsklasse i DOTZ-fælgkonfiguratoren.
Hvordan opbevarer jeg mine sommerfælge korrekt?
Du har fundet din pålidelige og flotte vintermakker i konfiguratoren? Ikke overraskende med et sådant udvalg. Men hvad nu? Her er nogle tips til at sikre, at dine sommerhjul overlever vinteren og giver ekstra karakter til din bil til påske. Før opbevaring bør fælgene rengøres grundigt. Du kan se, hvordan du gør dette effektivt og korrekt i vores blog: https://www.dotz-wheels.com/magazine/blog/aenso-tipps. Brug rengøringsprocessen til at foretage en detaljeret visuel inspektion af fælgene og dækkene: Er dækmønsteret stadig tilstrækkeligt dybt - i Danmark og også i Tyskland og Østrig skal personbilsdæk f.eks. have en minimums mønsterdybde på 1,6 mm. Er der skruer eller søm indlejret i gummi eller tegn på slid? I sådanne tilfælde bør du overveje at få nye dæk. Bilblade og bilklubber tilbyder værdifuld information for det rigtige dækvalg gennem informative dæktests.
Du bør også undersøge fælgene nøje: selv brug af højtryksrensere med for lille afstand kan forårsage skader. Er der mærkbare store stenslag eller er malingen beskadiget fra skrælning mod kanter? Dette kan føre til aluminiumskorrosion, hvilket igen kan forårsage farlige lækager. Under alle omstændigheder bør du ikke vente til foråret med evt. udskiftning af fælge.
Og hvor skal hjulene opbevares?
En nem måde at opbevare hjulene om vinteren på, er at benytte dækhoteller. Hvis du har tilstrækkelig plads i din kælder eller garage, kan du også opbevare dem der. Det afgørende her er, at hjulene altid skal stables horisontalt oven på hinanden. En pladsbesparende løsning kunne være et fælgstativ, men de rette vægkroge er også velegnede til at opbevare de værdifulde hjul uden at forårsage skader over vinteren. For at beskytte dækkene selv, anbefales det at øge lufttrykket med 0,5 bar i opbevaringsperioden.
Vinterdæk? Helt sikkert.
Temperatur- og vejrrelaterede kørselsforhold om vinteren gør det påkrævet at skifte fra sommer- til vinterdæk. I Danmark r der endnu ikke krav om vinterdæk, men i Østrig er dette tilfældet mellem 1. november og 15. april. Greb, håndtering og bremsepræstation skal forblive intakte, også under lave temperaturer. Gummiblandingen i vinterdæk er blødere, hvilket hjælper din bil med at holde sig på rette spor. Desuden giver større mønsterdybder forbedret greb, og den lamellære struktur har en positiv indvirkning på bremselængden.
Dæk betragtes som vinterdæk, når de bærer symbolerne "M+S", "M.S." eller "M&S". Et ekstra snefnug-symbol eller bare et snefnug-symbol er også tilstrækkeligt. Dog anbefaler vi ikke at vente på den første sne. Det er bedst at lave en aftale om dækskift i god tid.