Vinterstil med DEZENT KS, TU og TN
Mange forbinder udtrykket "Den gyldne oktober" med efterårssolstråler, der stadig kan dukke op mange steder. Erfarne bilister tænker dog også på at skulle montere deres vinterdæk. Det faktum, at sidstnævnte ofte er monteret på konventionelle stålfælge, kan tage noget af bilhyggen væk. DEZENT demonstrerer, at du kan skyde den kolde årstid i gang med stil med fælgmodellerne KS, TU og TN, som er klar til at bekæmpe vinterlige vejrforhold takket være den specialudviklede SRC-maling. DEZENT-konfiguratoren viser, hvilken model der passer perfekt til din bil.
På grund af sit sofistikerede design med dobbelteger giver DEZENT KS, der er specielt til Kia / Hyundai, giver bilen et dynamisk udseende. Egerne fortættes mod fælgflangen, som yderligere forstærkes af de skarpe og dynamiske kanter. KS fås i grafit/poleret, grafit eller sølv. På grund af dimensioner fra 16 til 19 tommer i kombination med i alt tre forskellige farvevariationer, kan DEZENT KS bruges i en bred vifte af modeller
DEZENT TU kunne godt være en klassisk 5-egers fælg. Men med sine asymmetriske egeribber, der giver en antydning af bevægelse, selv når den holder stille, har den en ekstra dimesion. Egerne selv udgår fra det dybe center i en tilsyneladende flydende bevægelse, og når endda ud over fælghornet. Små og kompakte biler, sedaner, stationcars, SUV'er og varevogne – op til den førsteklasses mellemklasse: DEZENT TU dækker et bredt bilspektrum takket være 750 kg bæreevne og størrelser fra 15 til 18 tommer.
Med sin individuelle stil giver DEZENT TN det perfekte udseende. Fælgens kompakte center og de kantede V-eger signalerer magt i massevis, mens de skrå egerkanter, som får fælgen til at se slankere ud, kalder på handling. Afhængigt af dit valg – blank sort over det hele, eventuelt frontpoleret eller helt i sølv – kan du tilføje et anderledes stilfuldt touch. DEZENT TN kommer udelukkende med en 4-hullers montering og i dimensionsområdet 15 til 17 tommer. For at tilgodese både små biler og mini-SUV'er optimalt, har fælgene en høj bæreevne på op til 630 kg.
Alufælge er blevet helt almindelige til vinterbrug og det gør at de bliver udsat for ugunstige forhold. Fælge med SRC-lakering (Salt & Sun Resistant Coating) kan effektivt blokere skader og oxidationsinduceret misfarvning samt UV-lys. sådan fungerer SCR-beskyttelseslaget: grunderen er en robust pulvermaling i sort eller lysegrå, der påføres elektrostatisk og derefter termisk hærdet ved 210 °C. En moderne våd belægning fungerer som den egentlige "farvebærer". Op til to lag af en særlig hård klar lak følger som finish. Mens fælge behandlet på denne måde nemt kan bruges hele året, er det lidt mere kompliceret for dæk.
Den velkendte tommelfingerregel, fra O til P – fra oktober til påske – fortæller dig, hvornår du skal skifte til vinterdæk. I løbet af den tid, baseret på erfaringer, er der højst sandsynligt, at det vil være koldt.Selv uden sne og is er det grund nok til farligt lavt vejgreb, håndtering og bremseevne for sommerdæk. Gummiblandingen i vinterdæk er blødere og derfor mere elastisk selv ved lavere temperaturer end tilfældet er med hårdere sommerdæk. Afhængigt af vejret er vinterdæk endda obligatoriske: I Tyskland hele året rundt og i Østrig mellem 1. november og 15. april.
Men hvad med helårsdæk, der bliver stadig mere populære? Hvis du kører din bil generelt på sletten i modsætning til i bjergene, for det meste i byen eller områder med lidt snefald, kan de være en mulighed. For tunge biler med stærke motorer, der kører mange kilometer på tværs af motorvejen, er rigtige vinterdæk stadig det bedre valg. Også godt at vide: Vinterdæk, der er fremstillet efter 1. januar 2018, skal nu bære et alpesymbol (snefnug) i Tyskland. I Østrig er symbolerne "M+S", "M.S." eller "M&S" er stadig tilstrækkelige. Det samme gør sig gældende for helårsdæk.
Vinterdæks holdbarhed
Fremstillingsmåneden er synlig på sidevæggen som et firecifret tal bag forkortelsen "DOT". Hvis dette f.eks. står på 0521, betyder det, at dækket er fremstillet i 5. kalenderuge i år 2021. Der er dog ingen lovhjemmel for dækkets alder. Lovgiveren regulerer kun den obligatoriske minimumsmønsterdybde. I Tyskland er en mønsterdybde på 1,6 mm obligatorisk både for sommer- og vintermodeller. I Østrig gælder dette kun for sommerdæk, mens slidbanen til almindeligt brugte radialdæk om vinteren skal være mindst 4 mm. Det er også, hvad DEZENT anbefaler.