ALCAR & dæktrykskontrolsystemer (TPMS)Fordele gennem know-how – ALLE fælge fra ALCAR passer 100% til TPMS
Fakta er at den 1. november 2014, trådte det nye EU direktiv omkring Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) i kraft for alle nyindregistrede biler. Alle ALCAR fælge er allerede forberedt til disse trådløse sensorer (direkte TPMS) og al relevant information findes i vores TÜV-godkendelser (siden starten af 2012)

Læs her hvad de fire bogstaver TPMS står for og hvad det betyder for dig.

ALCAR kunder har fordelen af en TPMS alt-i-én løsning med komplet service fra ALCAR Gruppen.
 
  •  

ALCAR AEZ DOTZ DEZENT ENZO STAHLRAD   ALCAR AEZ DOTZ DEZENT ENZO STAHLRAD   ALCAR AEZ DOTZ DEZENT ENZO STAHLRAD
undervisningsvideoer
Se TPMS videoer fra ALCAR Gruppen helt gratis nu.

TPMS uddannelsesvideoer
"carefree package"
Oversigt over vores komplette TPMS program.

Info Brochure (pdf/3,4 MB)
fælg/sensorlister
Hvilken TPMS sensorpasser til hvilken  ALCAR fælg?
Alufælgliste (pdf/660KB)
Stålfælgliste (pdf/88KB)
 

Info om tpms

hvad er  TPMS?


Tyre Pressure Monitoring Systems (TPMS) er systemer integreret i køretøjet der hele tiden overvåger dæktrykket. Der er to forskellige systemer; det direkte system ( der måler dæktrykket ved hjælp af en sensor i hjulet (TPMS-ventil) og det indirekte system ( der måler ved hjælp af bilens ABS system, her finder ingen dæktrykskontrol sted). Et display inde i bilen informerer føreren hvis ét eller flere dæk mister dæktryk.


TPMS opfylder tre funktioner:
  • At forøge trafiksikkerhed
  • Du undgår øget brændstofforbrug på grund af forkert dæktryk
  • Forhindrer forøget dækslid forårsaget af for lavt dæktryk
TPMS
 

TPMS lovkrav

hvilke lovkrav skal tpms opfylde? 


Generelt gælder følgende fra 1. november 2014 og frem: i henhold til EU-direktivet, skal alle nye biler være udstyret med TPMS fra bilproducenterne. Men EU-direktivet fastsætter ikke, hvilke dæktrykskontrolsystemer der bør anvendes. Tilladt er direkte, såvel som indirekte systemer, så længe de opfylder kravene og betingelserne i ECE-R 64. ECE-R 64 omhandler kun funktionalitet, men ikke om, hvorvidt en original- eller eftermarkedssensor skal anvendes.

Vigtigt: TPMS er en del af bilens sikkerhedssystem og derfor skal dette være funktionsdygtigt ved syn af køretøjet.


Law
 

TPMS & køb af hjul

hvad skal DU kigge efter når DU køber hjul?


Hvis dit køretøj allerede er udstyret med TPMS, så er det vigtigtat finde ud af, om det er et direkte eller indirekte system. I tilfælde af, at din bil er udstyret med et indirekte system, så kan du købe dine hjul som sædvanlig, da dette ikke vil påvirke dit TPMS.

Hvis det er med direkte TPMS system, så skal du kigge efter følgende, når du køber hjul:

1.. Er hjulet designet til at opfylde alle krav til montering af en TPMS sensor?

2.. På grund af den komplekse teknologi af TPMS, anbefaler vi at du bruger en forhandler der er uddannet til at montere og programmere TPMS. De har det relevante specialværktøj og programmeringsudstyr til montering af hjul med TMPS samt vedligeholdelse og være i stand til at hjælpe (f.eks. advarsel på displayet) professionelt med spørgsmål og problemer!

Alle fælge fra ALCAR er forberedt til de nødvendige trådløse sensorer (direkte TPMS) og alle de ​​relevante oplysninger er blevet registreret i vores TÜV-godkendelser siden begyndelsen af ​​2012.

Derfor er køb af nye hjul nemt, fordi intet ændrer sig for ALCAR kunder.
RDKS TPMS
 

TPMS EksPERT KNOW-HOW

Tekniske detaljer omkring TPMS 


Hvad er forskellen på et direkte og et indirekte system?

Et direkte system måler dæktrykket via en sensor integreret i hjulet. Denne information overføres trådløst til en kontrol-enhed i bilen. På et display i køretøjet kan føreren aflæse de aktuelle dæktryk permanent eller blot modtage en advarsel, når dæktrykket er for lavt. Sådanne systemer er meget præcise, da de overvåger trykket for hvert enkelt hjul.

I et indirekte system overvåger køretøjets ABS-sensorer( eller en anden lignende sensor) hvert enkelt hjuls omløbshastighed. Hvis der sker et trykfald i dækkene, vil det registreres som en forskel og et signal vises i et display i kabinen. 

Hvad er fordele og ulemper ved disse systemer?

Direkte TPMS giver mulighed for en meget præcis og hurtig dataindsamling og har ekstra funktioner som registrering af hjulplacering (højre for, venstre bag osv.), måling af dæktryk inden bilen kører samt overvågning af dæktrykket på reservehjulet. Direkte TPMS er lidt dyrere (ventilen koster i anskaffelse og programmering). Alle dæk (sommer, vinter, reservehjul) på et køretøj skal være udstyret med en korrekt fungerende sensor.

Indirekte TPMS er ikke så præcist, da det hverken måler dæktrykket eller dækkets temperatur. Det registrerer heller ikke tab af dæktryk, når køretøjet holder stille. Men systemet er langt lettere at vedligeholde og mindre omkostningskrævende, da der ikke skal benyttes hjulsensorer..

Hvilken effekt har TPMS på vedligeholdelse og service?
 
Brugen af ​​TPMS og vedligeholdelse af et køretøj giver nye udfordringer både for føreren og værkstederne:

Køretøjets ejer vil ikke være i stand til blot at skifte et dæk selv, men har brug for hjælp fra en kvalificeret forhandler for at montere, kalibrere og kontrollere sensoren på en fælg med direkte TPMS. På grund af den EU-dækkende indførelse af denne teknologi, vil specialiserede forhandlere uddanne deres personale og investere i det nødvendige udstyr.. 

Kan jeg selv montere dæk på fælge med direkte TPMS?

Dækmontering er et sikkerhedsrelevant emne og kræver ekspertise (kontrol af dækkets tilstand, korrekt dæktryk, det rigtige spændingsmoment, ...). Derfor anbefaler vi, at dette kun udføres af en uddannet TPMS forhandler.

Direkte TPMS systemer kræver også følgende nye tekniske krav:

  • Nødvendigheden af vedligeholdelse af ventilen og pakningerne ved hvert hjulskift for at forhindre slid på sensoren
  • Ved nye dæk: ny konfiguration af sensorerne på køretøjet, når nye sensorer (ny sensor ID) anvendes eller hjulpositionen ændres, for sikker kommunikation mellem sensor og TPMS-modtager
  • Batteriniveau på alle sensorerne skal kontrolleres ved hvert dækskifte.

Mit køretøj er ikke udstyret med TPMS. Skal jeg have TPMS monteret?

Køretøjer, der er omfattet af obligatorisk montering af et TPMS vil allerede være udstyret med en direkte eller indirekte TPMS fra fabrikken, ellers vil køretøjet ikke få en typegodkendelse og / eller certificering i nogen af ​​EU-landene.

En efterfølgende montering af TPMS er ikke obligatorisk.
 

ALCAR TPMS værktøj

TPMS – 4 bogstaver– en løsning: ALCAR!


En kompleks udfordring - en løsning
ALCAR tilbyder en skræddersyet brancheløsning. Ud over sensorer vil de nødvendige monterings-, diagnostisk- og programmeringsværktøjer, service og reservedelssæt og en omfattende support til alle kunder og partnere vil også være tilgængelige. Derudover kan findes alle de nødvendige oplysninger og softwareopdateringer online i ALCAR medlemsområdet..

ALCAR’s know-how giver fordele
ALCAR Gruppen løste TPMS opgaven allerede tidligt, og er derfor i stand til at give sine kunder en komplet TPMS pakke. Siden 2012 har udviklingen af ​​nye fælgdesigns taget hensyn til de rumlige parametre for en installation af almindelige, direkte målesensorer og det er blevet registreret i TÜV-certifikaterne.

Fælge fra ALCAR: passer 100 %  til TPMS
Forhandlere på udkig efter et sikkert valg af fælge, vil kunne fortsætte med at anbefale AEZ, DOTZ, DEZENT, ENZO, ALCAR STAHLRAD og ALCAR HYBRIDRAD design med god samvittighed. De TPMS-sensorer, der leveres af ALCAR passer perfekt..
ALCAR TPMS Device