ALCAR TEKNOLOGI
FÆLGE 101 - grundlÆggende teknik og information

Ofte, ganske naturligt, sidder man i sin bil og tænker ikke én gang på, hvad der får den til at rulle. For at sige det rent ud, hjulene er bilens fødder og er kendt for at være det vigtigste i forhold til en kropsholdning. For eksempel, hvis der er en skæv stilling på en menneskefod, som følge af en skade, betyder det en kontinuerlig ændring af hele geometrien. Med biler er det det samme. Specielt ved køretøjer med ensidig slitage vil det betyde skader på bilen, og det er lig med fare for føreren og andre.

Dette er grunden til AEZ forpligter sig til at have de højeste kvalitetsforventninger. Dette løfte er ikke kun for at overholde loven , men AEZ roser sig af, at strække sig længere end forventningerne. "Made in Germany" er ikke en markedsføringsfrase - det står virkelig for den højeste kvalitet og maksimal sikkerhed - gennemprøvet og certificeret!

ALCAR AEZ DOTZ DEZENT ENZO
















wheelprofile AEZALUMINIUMSFÆLKARAKTERISTIKA

Fælgbredde (Rim Width)
er den indre afstand mellem de to fælghorn.
Fælgbredden angiver også den nominelle bredde af hjulet.

Indpresningsdybde (ET) (Offset)
er afstanden fra monteringsfladen til fælgens sande midterlinje. Denne måling er meget vigtigt, da det bestemmer placeringen af hjulet på bilen.

Bolt (Pitch) Cirkel Diameter (PCD) / Bolthulsmønster
angiver diameteren af ​​to modstående bolte på hjulnavet i en bil, og hvor mange bolthuller fælgen har.

Navhulsdiameter (Centrebore Diameter)
For optimal fleksibilitet, anvender AEZ centreringsringe, således at et hjul kan anvendes på en række navhulsdiametre med kun én navhulsdiameter i fælgen. (basis ringsystem)

Hump (Hump)
Når stærke tværgående kræfter påvirker hjulet (fx ved kørsel i kurver), forhindrer humpen dækket i at glide rundt på fælgen og derved forhindres et pludseligt tab af dæktryk. Der findes et stort antal forskellige humpdesigns.

Fælghorn (rim flange)
fælghornet er den udad bøjede kant på en fælg . Denne margen er nødvendig, for at afbalanceringsklodser ikke kan ændre deres placering eller falde af. Afbalanceringsklodser der kan klemmes på udefra er tilpasset til hornets form.

vigtige fælgdata
f. eks. 7.5Jx17H2

7.5....Nominel fælgbredde (rim width)
J.......Størrelse på fælghorn
17.....Nominel fælgsdiameter
H2.... Dobbelt hump (individuelt hump design)

PRODUKTION AF ALUFÆLGE
Helstøbte fælge

Når fælgstjernen og fælgbanen er produceret samtidig i et stykke, kaldes det en fælg.Fælgen kan være produceret i en støbe- eller smedeproces. Den helstøbte fælg er den mest almindelige aluminiumsfælg.
alufælge kan også være 2- eller 3- delte. de kan endvidere være smedede.

STØBNING
Den såkaldte "trykstøbning" bruges til at støbe fælgene. Der skelnes mellem "tyngdekraftsstøbning" og "lavtryksstøbning". I begge tilfælde bliver formen fyldt med smeltet aluminium. Efter fælgen er støbt, vil formen blive fjernet og fælgen vil blive færdiggjort. En original form er fremstillet af stål og kan anvendes til at støbe mellem 50,000-80,000 fælge i et design.

MODELFÆLGPROCES
Historien om en fælg begynder med designidé.
En produktdesignspecifikation udvikles som indeholder den grundlæggende definition og optimale ydeevne af designet og den tekniske konstruktion af fælgen.

FÆLGFRIKTIONSTEST
De enorme belastninger, som i virkeligheden aldrig nås, er testet ved hjælp af computersimulering af en 3D fælgmodel, hvor friktionen og belastingen beregnes. Denne proces finder sted i tre trin og skaber grundlaget for et nyt hjul design.

· Fælgfriktionstest
· Egerbelastning
· Afsluttende fælgtest

Computeren viser analysen af fælgens ændringer med forskellige farver. Områder med den største friktionsbelastning er angivet med rødt, mens områder uden belastning er angivet med grønt.

ALCAR AEZ DOTZ DEZENT ENZOALCAR AEZ DOTZ DEZENT ENZOALCAR AEZ DOTZ DEZENT ENZO








TÜV TEST
HVER ENESTE AEZ, DOTZ, DEZENT og ENZO fælg er uden tvivl TÜV godkendt. Dermed sikres den højeste kvalitet i årevis og trafiksikkerhed. De vigtigste TÜV test er:

· Bøjeudmattelsesprøvning
· Fælg rulletest
· Kollisionstest
· Kørselsprøve

Bøjeudmattelsesprøvning
I en rotationsprøvning bliver de laterale kræfter simuleret og krumningen af fælgene belastes. Hver alufælg vil blive fastspændt i prøvebænk med en klemring på den indre fælghorn og fikseret over anlægsfladen med en roterende sidebelastning.

Fælg rulletest
I fælg rulletesten stresses fælgen ved ligeud- og kurvekørsel.

Kollisionstest
Denne test simulerer kontakt med en kantsten. Her vil fælgen blive ramt med en kileformet hammer, en gang på egerne og en gang på ventilen.

Testkørsel
I testkørslen vil hvert køretøj på markedet vil blive prøvet med forskellige fælge. I denne proces bestemmes restriktioner for bremser, dæk og fælge

ALUFÆLGE OGSÅ OM VINTEREN
Vintereffektivitet (modstandsdygtighed over for salt og stenslag) er afhængig af kvaliteten og tykkelsen af ​​den klare lak. Her bruger AEZ mindst tre særligt high-end belægninger, der også er lavet til vinterbrug. Det er nødvendigt for det optimale kompromis mellem lagtykkelse og elasticitet af lakken.

Den sværeste test er helt sikkert "Jaguar droptesten". Fra en højde på 4 m, vil en M8 møtrik falde gennem et rør ned på fælgen, når den rammer, må lakken ikke splintre..

BESKYTTELSE MOD VEJSALT
Alle AEZ fælge skal også bestå en saltspraytest I denne test, bliver fælgens lak ridset. fælgen anbringes i en plastbeholder i omkring 300 timer og sprøjtes med en sur opløsning. Denne test viser kvaliteten af lakken og viser tydeligt, hvor høj kvaliteten af ​​lakeringen er, da lakeringen åbner eller "blomstrer", hvis den klar- eller sølvlakken har nogen kvalitetsfejl.

SNEKÆDER
Snekæder monteret korrekt og på det rigtige tidspunkt, er i princippet ikke et problem for AEZ fælge. Afhængigt af bilmodellen, lægger AEZ særlig vægt på at sikre, at snekædemuligheden er inkluderet i TÜV-certificeringen.

RENGØRING, VEDLIGEHOLDELSE OG OPBEVARING AF ALUFÆLGE
Specielt konstruerede væsker og klude er blevet udviklet til rengøringaf alufælge bl.a. AEZ fælgrens.
Anvend ikke aggressive kemikalier, slibemidler eller lignende stoffer til rengøring.
Ved opbevaring af hjulene, f.eks i vinterperioden, skal de rengøres først og opbevares på et tørt sted.

Reparation af alufælge

Enhver efterfølgende mekanisk bearbejdning og / eller termisk behandling er ikke tilladt. En sådan fælg er ikke længere den testede version, og fører når den er monteret på et køretøj til et tab af driftstilladelsen.

! ! ! Fælgens ejer mister således alle rettigheder til ansvar og garantikrav! ! !


PRODUKTSORTIMENT
AFDELINGER
PRESSE