Fælge 101 - grundlæggende teknik og information

Hjulet er bilens fødder. Fælg og dæk skal tilsammen udgøre en pålidelig og sikker kontakt imellem bil og vej.

Hvis den ene eller begge ikke er 100% i orden, vil det skabe rystelser i bilen, og risiko for at hele bilens geometri ændres. Specielt ved køretøjer med ensidig slitage vil det betyde skader på bilen, og det er lig med fare for føreren og andre.

Dette er grunden til at ALCAR forpligter sig til at have de højeste kvalitetsforventninger. Dette løfte er ikke kun for at overholde loven , men ALCAR roser sig af, at strække sig længere end forventningerne og står virkelig for den højeste kvalitet og maksimal sikkerhed - gennemprøvet og certificeret.

Wheeldiagram DK

Bolt (Pitch)Cirkel Diameter (PCD)/Bolthulsmønster
Angiver diameteren af ​​to modstående bolte på hjulnavet i en bil, og hvor mange bolthuller fælgen har.

Navhulsdiameter (Centrebore Diameter)
For optimal fleksibilitet, anvender AEZ centreringsringe, således at et hjul kan anvendes på en række navhulsdiametre med kun én navhulsdiameter i fælgen. (basis ringsystem)

Indpresning (Offset )
Indpresningen er den afstand selve fælgbanen er "skubbet" ind under bilen, i forhold til centrum af fælgen.

Fælgbredde (Rim Width)
Er den indre afstand mellem de to fælghorn.
Fælgbredden angiver også den nominelle bredde af hjulet.

Hump (Hump)
Når stærke tværgående kræfter påvirker hjulet (fx ved kørsel i kurver), forhindrer humpen dækket i at glide rundt på fælgen og derved forhindres et pludseligt tab af dæktryk. Der findes et stort antal forskellige humpdesigns.

Fælghorn (rim flange)
fælghornet er den udad bøjede kant på en fælg . Denne margen er nødvendig, for at afbalanceringsklodser ikke kan ændre deres placering eller falde af. Afbalanceringsklodser der kan klemmes på udefra er tilpasset til hornets form.

For eksempel: 7,5Jx17H2

7,5 Nominel fælgbredde (rim width)
J Størrelse på fælghorn
17 Nominel fælgsdiameter
H2 Dobbelt hump (individuelt hump design)

 

Helstøbte fælge
Når fælgstjernen og fælgbanen er produceret samtidig i et stykke, kaldes det en fælg. Fælgen kan være produceret i en støbe- eller smedeproces. Den helstøbte fælg er den mest almindelige aluminiumsfælg.
Alufælge kan også være 2- eller 3- delte. de kan endvidere være smedede.

Støbning
Den såkaldte "trykstøbning" bruges til at støbe fælgene. Der skelnes mellem "tyngdekraftsstøbning" og "lavtryksstøbning". I begge tilfælde bliver formen fyldt med smeltet aluminium. Efter fælgen er støbt, vil formen blive fjernet og fælgen vil blive færdiggjort. En original form er fremstillet af stål og kan anvendes til at støbe mellem 50,000-80,000 fælge i et design.

Fælgdesignudvikling
Historien om en fælg begynder med en designidé.
En produktdesignspecifikation udvikles som indeholder den grundlæggende definition og optimale ydeevne af designet og den tekniske konstruktion af fælgen.

Fælgstresstest
De enorme belastninger, som i virkeligheden aldrig nås, er testet ved hjælp af computersimulering af en 3D fælgmodel, hvor friktionen og belastningen beregnes. Denne proces finder sted i tre trin og skaber grundlaget for et nyt hjul design.

· Fælgfriktionstest
· Egerbelastning
· Afsluttende fælgtest

Computeren viser analysen af fælgens ændringer med forskellige farver. Områder med den største friktionsbelastning er angivet med rødt, mens områder uden belastning er angivet med grønt.

Alle AEZ fælge udsættes for enorme stresstests i udviklingsfasen. Intet overlades til tilfældigheder. Dette øger sikkerheden for fører og passagerer, og sikrer at vi udelukkende producerer fælge af den aller højeste kvalitet.

TÜV TEST
HVER ENESTE AEZ, DOTZ og DEZENT fælg er TÜV godkendt. Dermed sikres den højeste kvalitet og trafiksikkerhed i årevis. De vigtigste TÜV tests er:


Bøjeudmattelsesprøvning
I en rotationsprøvning bliver de laterale kræfter simuleret og krumningen af fælgene belastes. Hver alufælg vil blive fastspændt i prøvebænk med en klemring på det indre fælghorn og fikseret over anlægsfladen med en roterende sidebelastning.

Rulletest
I fælg rulletesten stresses fælgen ved ligeud- og kurvekørsel.

Kollisionstest
Denne test simulerer kontakt med en kantsten. Her vil fælgen blive ramt med en kileformet hammer, en gang på egerne og en gang på ventilen.

Testkørsel
I testkørslen vil hvert køretøj på markedet blive prøvet med forskellige fælge. I denne proces bestemmes restriktioner for bremser, dæk og fælge.

Takket være SRC-lakering er ALCAR alufælge perfekt beskyttet året rundt.

Med alufælge fra ALCAR kan du køre i din bil med stil hele året. Den høje kvalitet og den innovative SRC-lakering sikrer, at dine hjul stadig ser godt ud efter flere år. Mens aluminium ikke korroderer som jern eller stål, vil oxidation snart føre til et kedeligt gråt lag. Heldigvis forbedrer ALCAR SRC-lakering hjulets “naturlige forsvar” mod vejsalt, intensiv sol og små ridser.

 

Navnet står for “salt & solbestandigt”, mens bogstavet C angiver forseglingsbelægningen - grunderbelægning, maling, finish eller forsegling. Primeren på hver fælg er altid en ultrahård pulverlakering i sort eller lysegrå, påført elektrostatisk og derefter "bagt på" ved 210 ° C i 45 minutter. Herefter påføres den faktiske "farvebærer" i form af en vådlakering, hvor der kræves yderligere 40 minutters tørring ved 180 ° C. Som en gennemsigtig forsegling og første forsvarslinje mod miljøpåvirkninger anvendes op til to premium klarlakker.

 

Forberedelse er alt

I udviklingen af den nye SRC-teknologi har ALCAR også foretaget betydelige forbedringer med hensyn til forbehandling. Ved anvendelse af nye kemikalier i forbindelse med en ny doserings- og kontrolmetode er systemet blevet moderniseret yderligere. På denne måde kan alle efterfølgende maleprocesser optimeres yderligere. Målet om at nå OE-kvalitet som standardniveau.

 

Topkvalitetsstandarder

Hvor godt alufælge er beskyttet takket være SRC vises f.eks. af saltsprøjtningstest på en ridset overflade i overensstemmelse med CASS og det faktum, at alle malinger forudtestes for korrosionsbestandighed af uafhængige, eksterne laboratorier i overensstemmelse med ECE-R124. Testen er et 300-timers "helvede" af stenflis, salt, eddikesyre og kobberklorid.

 

Klippefast

For at kontrollere, om lagene af maling klæber fast til overfladen, køres dernæst standard tværsnitstest. Overfladen skæres seks gange parallelt ned i materialet først den ene vej og så den anden vej. Derefter børstes fælgen gentagne gange hvor målet er så lidt afskalning som muligt. For at sikre, at alle fælgene i en serie opfylder de høje SRC-kvalitetsstandarder, der er opnået i disse tests, inspiceres hvert enkelt produkt visuelt, og lagene måles: Hellere bedre end for sent: "Salt & solbestandig" i hele fælgens levetid.

 

På grund af forespørgsler, vi tidligere har modtaget, bedes du læse følgende:
En efterfølgende mekanisk behandling og / eller termisk behandling er ikke tilladt. Et sådant hjul svarer ikke længere til den godkendte version og vil føre til ophør af godkendelsen!